KEMAS KINI

SILAKAN BERKUNJUNG. DIKEMASKINIKAN PADA 21 September 2023 - 6:31 petang

30 Mei 2009

ULASAN: MEMBERI PANDANGAN

SEMASA saya aktif berkarya, saya tidak berhenti setakat menulis karya. Saya juga membuat ulasan terhadap beberapa buah karya yang saya baca. Saya menghasilkan ulasan semenjak tahun 1979, bermula dengan karya sains yang disiarkan dalam ruangan "Taman Sains", Utusan Pelajar.
.
Karya Sains
  1. "Bicara Hati Yang Sunyi" - karya Nurwati Hasni (Utusan Pelajar, 15 Mac 1979)
  2. "Kehilangan" - karya Sri Diah Isma (Utusan Pelajar, 22 Mac 1979)
  3. "Cucu" - karya Md Razali Md Din (Utusan Pelajar, 26 April 1979)
  4. "Gunung Berapi" - karya Mohd Fauzi Yunus (Utusan Pelajar, 26 April 1979)
  5. "Tikus" - karya Md Razali Md Din (Utusan Pelajar, ...., 1981)
Md Razali yang saya ulas karyanya itu, ialah rakan sekelas saya di tingkatan lima. Saya membantunya menulis karya sains dengan memberi pandangan dari segi bahasa dan olahan.
.
Buku/Antologi
  1. "Eva" - kumpulan puisi Lim Swee Tin (Utusan Zaman, ..... 1981)
  2. "Kumpulan Pantun Melayu" - kumpulan pantun Zainal Abidin Bakar (Sudut Sastera, RTM Kota Bharu, 8 Februari 1988)
  3. "Doa Ibu" - novel kanak-kanak Maznan Nordin (Sari Buku, Januari 1994)
  4. "Memori Bukit Besi" - novel kanak-kanak Awang Abdullah (Sari Buku, Mac 1994)
  5. "Strategi Pendidikan Bahasa Melayu" - buku bahasa terbitan Institut Bahasa, Kuala Lumpur (Pelita Bahasa, Julai 1995)
  6. "Cerpen Asia Kini" - antologi terbitan DBP (Utusan Malaysia, .......)

Sari Buku ialah sisipan yang diterbitkan bersama dengan majalah terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka.

.

Tiada ulasan:

GURINDAM: INDAH JIKA DILAGUKAN

MENULIS gurindam juga sangat menarik. Yang paling mudah ialah gurindam dua baris. Puisi jenis ini sarat dengan falsafah, dan tujuannya untu...