KEMAS KINI

SILAKAN BERKUNJUNG. DIKEMASKINIKAN PADA 21 September 2023 - 6:31 petang

26 Februari 2011

DIALOG DENGAN EDITOR MAJALAH DEWAN

SEMALAM (Jumaat, 25 Februari 2011) saya dan isteri, Sabariah Nor Salleh, mengikuti program Dialog Editor Dewan Sastera dan Dewan Masyarakat dengan Penulis Terengganu. Program diadakan di Dewan Teratai, tingkat 4, Hotel Tanjong Vista, Kuala Terengganu. Program yang dijadualkan bermula pada pukul 4.00 petang itu dianjurkan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka Wilayah Timur (DBPWT)dengan kerjasama Persatuan Sasterawan Terengganu (Pelita) dan Bahagian Majalah Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP).
.
Dialog bermula lewat daripada waktunya kerana kedua-dua editor majalah terbitan DBP itu baru tiba di Lapangan Terbang Sultan Mahmud, Kuala Terengganu pada pukul 4.00 petang dari Kuala Lumpur. Oleh sebab bandar raya Kuala Terengganu mulai sibuk dan jalan raya sesak ketika itu sebagai akibat daripada adanya Jom Heboh anjuran TV3 di Dataran Syahbandar, dan malamnya ada perlawanan bola sepak di Stadium Sultan Ismail Nasiruddin Shah tidak jauh dari situ, kedua-duanya lewat tiba di tempat majlis diadakan.
.
Editor Dewan Sastera ialah Puan Rozninah binti Abdul Azid, yang juga Editor Kanan Bahagian Majalah, manakalah Editor Dewan Masyarakat ialah Encik Mohd Shukri dan Mohd Ariff. Majlis dipengerusikan oleh Ketua 1 Pelita, Tuan Haji Tuan Shariff bin Tuan Putera. Pengacara majlis ialah Bendahari Pelita, Puan Mahanie binti Sulong.
.
Sebelum majlis bermula, Radio dan Televisyen Malaysia (RTM) mengadakan temu ramah dengan Tuan Haji Tuan Shariff Putera, Encik Norhisham Mustafa, Encik Marsli S.O. dan Encik Mazlan Manan, penulis skrip drama televisyen.
.
Ketika membuka sidang, Puan Rozninah menyatakan rasa terkilannya kerana tidak banyak karya daripada penulis Terengganu yang diterimanya. Beliau tidak pasti hal itu terjadi sama ada kerana penulis mapan sudah berhenti menulis atau penulis baharu sudah semakin kurang di Terengganu. Sebaliknya, beliau menerima banyak karya daripada penulis dari Kelantan.
.
Menurut Puan Rozninah, antara faktor yang menyebabkan karya puisi atau cerpen ditolak ialah karya tersebut mengemukakan tema lama, biasa, dan klise, yang tidak mempunyai pemikiran baharu atau falsafah yang dapat dijadikan renungan dan penilaian oleh pembaca. Karya sedemikian lazimnya tidak berdasarkan isu semasa. Selain itu, karya yang mempunyai unsur sensitif yang ketara, tanpa berlapik dengan perlambangan yang sesuai, juga tidak mendapat tempat. Menurutnya lagi, karya seharusnya tidak mengemukakan satu idea sahaja yang dapat digarap secara mantap dan meyakinkan. Hal yang sangat ditekankan bagi pemilihan puisi ialah kesan estetika. Puisi yang berkesan ialah puisi yang mengungkapkan perkataan yang puitis dan segar.
.
Encik Mohd Shukri pula, dalam masa yang sangat terbatas, menjelaskan bahawa Dewan Masyarakat memerlukan esei ilmiah yang kuat dan dapat dipertanggugjawabkan, yang selalunya diiisi oleh penulis akademik dari pusat pengajian tinggi. Oleh itu, beliau meminta penulis Terengganu mengirim esei kepada majalah Dewan Budaya, khusus mengenai kebudayaan dan kesenian di Terengganu. Karya yang dikirim hendaklah menggunakan fon Arial saiz 12 sepanjang 6 hingga 8 halaman.
.
Majlis dihadiri oleh tidak sampai 30 orang penulis, termasuk ahli jawatankuasa Pelita. Namun begitu, turut hadir ialah Norhisham Mustafa dari Kelantan, Marsli S.O. dari Pahang, serta Maroof Seman dan Hilmi Rindu yang sekarang bertugas di Kelantan, selain Sharull Rizal Hashim, Ketua Unit Sastera DBPWT.
.
Majlis berakhir hampir pukul 6,30 petang dengan minum petang. Kedua-dua editor akan ke Kolej Islam Sains dan Teknologi (KIST) Kuala Berang pagi esok untuk mengadakan bengkel di sana.
.

1 ulasan:

AWANG berkata...

Assalamualaikum tuan,

saya ada sedikit hajat, jika tuan ada nombor telefon novelis Ali Jusoh, bolehkah saya mendapatkannya, ada urusan yang saya hajatkan.

GURINDAM: INDAH JIKA DILAGUKAN

MENULIS gurindam juga sangat menarik. Yang paling mudah ialah gurindam dua baris. Puisi jenis ini sarat dengan falsafah, dan tujuannya untu...