KEMAS KINI

SILAKAN BERKUNJUNG. DIKEMASKINIKAN PADA 21 September 2023 - 6:31 petang

17 Februari 2011

AHLI PELITA YANG LONGLAI

JUMAAT lalu, 11 Februari 2011, saya menghadiri Mesyuarat Jawatankuasa Persatuan Sasterawan Terengganu (Pelita) Sesi 2010-2012 di pejabat Pelita, Jalan Tok Lam, Kuala Terengganu. Ini mesyuarat jawatankuasa kerja kali kedua. Mesyuarat pertama telah diadakan pada 3 Oktober 2010.
.
Dalam mesyuarat itu, antara lain, meluluskan dua orang ahli baharu dari Dungun yang saya serahkan borang permohonan mereka lama dahulu. Memang Pelita Cawangan Dungun mempunyai ahli yang ramai berbanding dengan cawangan lain, tetapi keaktifan mereka dalam kegiatan berkarya dan berpersatuan sangat rendah. Bolehlah kita ibaratkan hidup segan mati tak mahu. Saya tidak mahu melihat orang lain, kerana pena saya dan isteri juga sudah lama tergantung.
.
Hal keaktifan pergerakan persatuan dan penyertaan ahli ini sudah lama membelenggu Pelita, malahan rasanya dialami juga beberapa persatuan penulis lain di Malaysia. Pelita mempunyai ahli seumur hidup yang ramai, termasuk saya dan isteri, tetapi dalam perjumpaan dan mesyuarat agung, tidak ramai kalangan ahli seumur hidup ini hadir. Mesyuarat Agung Pelita sesi sebelum ini pernah ditangguhkan kerana tidak cukup kuorum. Hal ini amat menyedihkan, malahan sangat memalukan.
.
Hal ini terjadi mungkin masing-masing sibuk dengan urusan masing-masing. Namun, realiti yang tidak mungkin dapat kita nafikan ialah kesungguhan dan komitmen tentang bidang penulisan dalam kalangan ahli sekarang semakin berkurangan. Aktiviti kesusasteraan tidak memberikan pulangan komersial, semata-mata memberi kepuasan diri kepada yang berminat. Dengan hal yang demikian, aktiviti kreatif ini terketepi.
'
Sehubungan dengan hal itu, dalam mesyuarat itu juga ada disinggung tentang mata pelajaran Kesusasteraan Melayu yang semakin pupus di sekolah. Kalau ada pun sekolah yang masih mengekalkan subjek itu pada peringkat SPM, hanyalah diberi kepada pelajar dalam golongan yang daif, iaitu yang menduduki kelas yang hampir ke belakang dari segi pencapaian akademik. Hal ini memang tidak wajar kerana mata pelajaran kesusasteraan menuntut pemahaman dan daya pemikiran kreatif yang tinggi untuk mentafsir karya. Untuk memberi nilai yang tinggi kepada subjek itu, seharusnya subjek ini diambil oleh pelajar yang berkemampuan dari segi pemikiran. Subjek Kesusasteraan Melayu pada peringkat STPM juga sudah dilupakan di sekolah di Terengganu.
.
Kesediaan Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) Setiu untuk mengadakan bengkel penulisan puisi dan cerpen untuk pelajar dari seluruh Terengganu memang dialu-alukan. Tahniah kepada Tuan Haji Suhaimi bin Zakaria, AJK Pelita yang sedang berkhidmat di PPD Setiu kerana mengambil inisiatif dan risiko ini. Kita harus menyebarkan kenikmatan bersastera kepada generasi muda supaya kehebatan dunia penulisan era 70-an dan awal 80-an dahulu semarak kembali.
.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

salam
saya rasa bukan silap ahli2 pelita
silap orang memimpin pelita yang tidak aktive
kalau boleh semua yang dilantik mestila yang pro aktiv
saya sendiri yang menjadi ahli pelita langsung tidak mendapat surat atau jemputan apa2 aktiviti
sya rase malu nak mengaku menjadi ahli pelita skang
hidup segan mati xtau
mohon kembalikan kegemilangan pelita
lantik yang betul2 boleh buat kerja
tlgla

s (bukan nama sebenar)
ahli pelita

GURINDAM: INDAH JIKA DILAGUKAN

MENULIS gurindam juga sangat menarik. Yang paling mudah ialah gurindam dua baris. Puisi jenis ini sarat dengan falsafah, dan tujuannya untu...