KEMAS KINI

SILAKAN BERKUNJUNG. DIKEMASKINIKAN PADA 21 September 2023 - 6:31 petang

18 November 2009

PANTUN BAHASA JIWA BANGSA

BULAN Oktober lalu, Radio Klasik Nasional dengan kerjasama Dewan Bahasa dan Pustaka mengadakan Pertandingan Mencipta Pantun yang bertemakan "Bahasa Jiwa Bangsa".
.
Sebelum ini saya terlepas untuk menyertai pertandingan anjuran Klasik Nasional yang bertemakan "Budi Bahasa Amalan Mulia", "Kayu dan Perabot Malaysia" dan "1 Malaysia". Oleh itu, saya tidak mahu terlepas lagi pada kali ini. Dalam kesibukan demi kejayaan pelajar 6 Atas untuk menghadapi STPM, dan pada masa yang sama saya diminta oleh Penolong Kanan Kokurikulum, Cikgu Awang Abdullah agar mengharmonikan pantun pelajar yang menyertai Pertandingan Karya Seni Kreatif 1 Malaysia anjuran Perbadanan Nasional Berhad (PNB), saya mencari waktu mencipta pantun tersebut.
.
Pertandingan itu memerlukan peserta mencipta empat rangkap pantun empat kerat dan dikirim melalui pos atau faksimile. Saya tidak gemar menghantar karya melalui kedua-dua kaedah itu, kerana lebih selesa menggunakan e-mel, yang ternyata lebih cepat dan tidak perlu menggunakan kertas dan setem, tetapi terpaksalah juga mengirimnya melalui pos dengan setem 50 sen, walaupun agak terbatas masa untuk singgah di Pejabat Pos Dungun.
.
Maka saya pun menghantar rangkaian pantun yang berikut:
.
.
Bahasa Jiwa Bangsa
.
Ikat jerami muat ke kandar,
Selepas makan mandi di telaga;
Ucap difahami wasangka terhindar,
Bahasa kebangsaan penyatu warga.
.
Batang halban dibawa ke huma,
Hendak dirikan sebuah taman;
Bahasa kebangsaan milik bersama,
Kita ungkapkan sepanjang zaman.
.
Terbang tempua ke semak berduri,
Singgah sekali di pohon rumbia;
Bahasa kita lambang jati diri,
Tidak rugi berbahasa Malaysia.
.
Berbanjar cemara di tanah rata,
Tempat teduhan sekumpulan murai;
Segar dan mesra bahasa kita,
Anugerah warisan usah terburai.
.
Oleh sebab sehingga tarikh tutupnya pada akhir Oktober dan lanjutan penyertaan dibuka pula sehingga 8 November, saya tidak mendengar pantun saya dibaca oleh juruhebah Klasik Nasional, lalu saya menganggap karya saya tidak melepasi saringan awal, saya pun mencipta satu set lagi, dan dikirim dengan setem pos 30 sen sahaja.
.
.
Bahasa Jiwa Bangsa (2)
.
Riuh nelayan memunggah pelata,
Beli seraga dibawa pulang;
Bahasa kebangsaan jiwa kita,
Jati diri warga gampak cemerlang.
.
Busut di hutan sarang kelekatu,
Angsana tumbang terkejut tempua;
Berbahasa kebangsaan saban waktu,
Makin berkembang ke serata benua.
.
Dari Benta ke Kota Gelanggi,
Singgah di Jengka membeli toman;
Bahasa kita martabatnya tinggi,
Lingua franca zaman-berzaman.
.
Sepohon celagi lanjut usia,
Tempat istirahat ayam jantan;
Tidak rugi berbahasa Malaysia,
Warga erat sejahtera watan.
.
Pada 8 November 2009, pertandingan tamat. Juruhebah mengumumkan bahawa keputusannya tidak lama lagi. Saya tidak mengendahkan hal itu kerana menganggap bahawa penilaiannya tentu memerlukan masa satu atau dua minggu.
.
Namun, pada 11 November 2009, lebih kurang pukul 10.05 malam, Cikgu Ahmad Lotfi menelefon saya dengan memberitahu bahawa nama saya disebut memenangi pertandingan yang dia kurang pasti tetapi melibatkan Dewan Bahasa dan Pustaka. Saya mengagak tentulah keputusan pertandingan itu. Saya pun mengikuti siaran Klasik Nasional. Beberapa minit sebelum pukul 11.00 malam, juruhebah yang bertugas membuat pengumuman keputusan itu. Saya mendapat hadiah sagu hati, dan disebut mula-mula sekali. Selain saya, Cikgu Zamzurainu Zahari juga menang hadiah sagu hati. Hadiah sagu hati bernilai RM100.00 setiap satu.
.
Tidak sangka rupa-rupanya rezeki saya masih ada. Namun, saya tidak pasti set pantun yang berjaya itu. Ketika jamuan sempena Majlis Anugerah Kokurikulum SMKSO pada tengah hari 12 November 2009 (hari Khamis), saya mengesahkan hal itu dengan Cikgu Ahmad Lotfi. Pengetua, Cikgu Abdul Rahman Husin, yang ada bersama, apabila mendapat tahu hal itu, mengucapkan tahniah kepada saya.
.

11 ulasan:

siTi khaDijah berkata...

Assalamualaikum Mi,

apa kabar? aku tersenyum besar membaca cerita demo semasa SMH.. anak2 ku ketawa bila demo gelarkan aku pakar ekonomi. berkat doa mu bokali, kerjaya aku semua nya di jabatan kerajaan yang berkaitan dengan ekonomi.

aku, lagumu juga, masih mencari saing2 lamo... email aku, kalu mu tak sibuk sangat. aku di www.intanbk.intan.my.... aku jadi cik gu juga,....

Noor Zari
Pangkal Jenerih

Unknown berkata...

Salam penulis, tinta pantun bahasa jiwa bangsa saudara saya mohon letak di blog pusat sumber sekolah saya..sudilah kiranya tidak keberatan beri keizinan. Moga hidup saudara diiringi keberkatan

lawati blog pusat sumber annur - www.pssannurskse.blogspot.com atau ke blog sekolah www.sksimpang4.blogspot.com

Tanpa Nama berkata...

Cikgu Suhaimi, izinkankan saya share pantun ni utk murid-murid saya sempena bulan bahasa melayu.
Terima kasih

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum..mohon izinkan saya kongsi pantun ini untuk bulan bahasa sekolah saya.. terima kasih.

Unknown berkata...

Assalamualaikum..Izinkan saya guna pantun ini untuk tulid di dalam buku skrap saya

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum tuan. izinkan saya mengunakan pantun ini untuk menjadikan bahan rangsangan dalam soalan Modul BM SPM Kssm ting.4 (peringkat daerah kluang).Terima kasih tuan.

Mohd Nor berkata...

Assalam..mohon beri izin untuk anak saya menggunakan pantun2 tuan untuk sebarang kegunaan termasuk menyertai pertandingan , didahului dgn ucapan terimakasih dan JAZAKALLAAAHU KHAIRAN.

Unknown berkata...

Bagus

Unknown berkata...

Ia sangat membantu saya

Tanpa Nama berkata...

assalamualaikum, mohon memberi izin kepada saya mengambil pantun tuan untuk dijadikan skrip forum saya.Terima kasih.

Tanpa Nama berkata...

izinkan kami aisyah,atiya,haifaa,airish dan hani untuk mencuri pantun dan menggubah suai mengikut kehendak kami

sekian syukran

GURINDAM: INDAH JIKA DILAGUKAN

MENULIS gurindam juga sangat menarik. Yang paling mudah ialah gurindam dua baris. Puisi jenis ini sarat dengan falsafah, dan tujuannya untu...