KEMAS KINI

SILAKAN BERKUNJUNG. DIKEMASKINIKAN PADA 21 September 2023 - 6:31 petang

11 April 2011

USAHA MENGGERAKKAN PELITA DUNGUN

PADA 11 April 2011 (Isnin, 9.30 malam), beberapa orang penulis dan penggiat sastera di Dungun berkumpul di Restoran Nang, di belakang Public Bank. Selain saya (Naib Pengerusi Pelita Dungun) dan isteri, yang lebih awal hadir ialah Awang Abdullah, Ayob Mamat (Pengerusi Pelita Dungun), dan Zaini Kusin, kemudian hadir beberapa orang lagi, termasuk Anuar Ibrahim.


Perjumpaan itu diatur untuk menggerakkan Pelita Cawangan Dungun yang telah ada ahli jawatankuasa, tetapi tidak dapat bergerak kerana kelemahan yang wujud. Pelita Dungun ibarat hidup segan mati tak mahu. Saya sebagai Naib Pengerusi juga lemah, kerana saya tidak berminat dalam hal pengurusan dan pentadbiran, ditambah lagi dengan ahli jawatankuasa tertinggi lain yang juga menyepi.


Awang Abdullah yang akan bersara daripada bidang pendidikan pada Jun ini dan Anuar Ibrahim, bekas Pengetua SMK Kampung Nyior dan bekas Presiden Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan berhasrat untuk memerkasakan Pelita dengan gabungan penulis, penggigat dan peminat sastera dan budaya lain secara bersepadu.


Dalam pertemuan tersebut, Anuar Ibrahim dipilih sebagai Pengerusi, Awang Abdullah sebagai Naib Pengerusi, dan ditentukan juga Setiausaha dan Bendahari. Saya isteri dan beberapa orang lain diletakkan dalam ahli jawatankuasa. Saya menolak diletakkan dalam AJK tertinggi kerana merasakan tidak mampu untuk bergerak cergas. Tugasan keguruan menjadikan saya amat sibuk akhir-akhir ini. Oleh itu, saya lebih selesa menjadi penyokong sahaja.


Saya sangat bersetuju Pelita Dungun segera ditadbirkan oleh kepimpinan baharu. Selain saya yang tidak mampu bergerak cergas, Ayob juga yang tinggal di Kuala Terengganu, sudah menyatakan keinginan mengundur diri. Biarlah Pelita kembali kepada kegemilangannya dalam tahun 1970-an dahulu.

Tiada ulasan:

GURINDAM: INDAH JIKA DILAGUKAN

MENULIS gurindam juga sangat menarik. Yang paling mudah ialah gurindam dua baris. Puisi jenis ini sarat dengan falsafah, dan tujuannya untu...