KEMAS KINI

SILAKAN BERKUNJUNG. DIKEMASKINIKAN PADA 21 September 2023 - 6:31 petang

18 April 2011

PERTEMUAN DENGAN DBP WILAYAH TIMUR

PERTEMUAN berlangsung pada 12 APRIL 2011 (Selasa) - 2.30 - 4.30 petang, di Perbadanan Perpustakaan Awam Terengganu.

Saya hadir kerana dijemput sebagai Munsyi Dewan. Rupa-rupanya turut dijemput oleh DBP Wilayah Timur (DBPWT) ialah beberapa orang penulis Terengganu, Ketua I PELITA, wakil RTM Terengganu, wakil Muzium Terengganu, dan wakil Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Terengganu. Turut bersama dengan pengarahnya, Encik Azmi bin Ibrahim, ialah Puan Ariza Hj. Che Ismail (Unit Penerbitan), Puan Basirah Arifin (Unit Bahasa), dan Encik Sharrul Rizal Hashim (Unit Sastera), dan Encik Wan Mohd Helmy Wan Hussin.

DBPWT membentangkan program ketiga-tiga unit untuk tahun 2011. Di samping itu, majlis mendengar rintahan para penulis tentang kesukaran menerbitkan buku dan mendapatkan buku yang sudah diterbitkan. Munsyi Dewan juga berharap DBP dapat meneruskan latihan dan pemantapan ilmu bahasa kepada mereka seperti yang selalu dilakukan oleh Puan Hajah Zaiton dan Puan Atiah sebelum ini, selain menyediakan kurikulum yang standard untuk urusan penataran ilmu oleh Munsyi Dewan kepada orang dan agensi awam dan swasta.

DBPWT juga mahu menerbitkan Direktori Penulis Pantai Timur Jilid II tidak lama lagi. Biodata harus dihantar kepada DBPWT bersama-sama dengan sekeping gambar ukuran pasport.

Tiada ulasan:

GURINDAM: INDAH JIKA DILAGUKAN

MENULIS gurindam juga sangat menarik. Yang paling mudah ialah gurindam dua baris. Puisi jenis ini sarat dengan falsafah, dan tujuannya untu...