KEMAS KINI

SILAKAN BERKUNJUNG. DIKEMASKINIKAN PADA 21 September 2023 - 6:31 petang

2 Jun 2009

"SAJAK-SAJAK PERTAMA"



PENULISAN sajak saya bermula pada tahun 1978. Seperti yang telah dinyatakan dalam catatan lalu, genre sajak saya bertolak daripada puisi kanak-kanak yang mendapat tempat dalam majalah kanak-kanak.
.
Puisi pertama yang tersiar ialah “Hantu”. Inilah juga puisi kanak-kanak yang pertama.
.

Hantu
.
Hantu...
siapa yang takutkannya
larilah bersembunyi
di dalam rumah
atau di mana-mana...
.
Tapi...
betulkah yang dilihat
adalah hantu
atau hanya godaan perasaan
menggoncang dada yang kurang iman.
.
Mana yang paling ditakuti
hantu atau Tuhan
atau kedua-duanya?

.
Bambino,
Januari 1979

.
Sajak pertama yang temanya menjengah hal alam dewasa ialah “Bagaimana Selepas Ini”. Sajak ini menggunakan nama pena saya, Ahusma. Inilah juga sajak pertama disiarkan oleh majalah untuk pembaca dewasa.
.

Bagaimana Selepas Ini
.

Kita tidak tau
di anjung mana
kita bebas berbicara
dan selesa duduknya.
.
Di sudut-sudut itu
telah tiada ruangnya
yang sekarang
baru sesaat berlalu
bertambah sempit lagi
dan kemudiannya
kita berhimpit-himpit di sini.
.
Kita juga tidak tau
bagaimana selepas ini
bila pulang anjung-anjung
diperbesarkan
lalu kita pun kembali
selesa dengan apa yang dimiliki
dulu.

.
Balai Muhibah,
Jun 1980.

.
Utusan Pelajar, tempat paling awal saya mengasah bakat penulisan, juga menyiarkan puisi saya, iaitu “Sumpah”
.

Sumpah
.
Pendirian
kugenggam erat di penjuru hati
kenekadan padu
kusulam di tengah jiwa dan cita
dan tiada lagi tempatnya
angan-angan
atau tiada lagi ruang untuk mimpi
di dalam tidur atau jaga
demi cita
perlukan pengorbanan.
.
Semuanya adalah
bagi menjulang kemenangan
dalam kepayahan.

.
Utusan Pelajar,
30 Oktober 1980

.
Siaran radio yang mula-mula menyiarkan sajak saya ialah RTM Kota Bharu, melalui slot “Rampai Rasa”, dengan sajak “Di Mana-mana Senja Tetap Ada”. Walau bagaimanapun, salinan sajak itu gagal saya temukan. Sajak kedua yang mendapat tempat dalam ruangan itu ialah “Bukan Kehilangan”

.
Bukan Kehilangan
.
Siapalah aku
di antara bintang-bintang itu
tak terlebih dari
sebutir cahaya merah
yang tiada indahnya.
.
Aku lahir
tidak untuk sesiapa
jauh dari membahagiakan
bukan jua buatmu
seorang pemilik
bukit-bukit harta
aku tak punya apa-apa.
.
Lupakan segala-gala
dan selamat tinggal
pergiku bukan untuk dicari
secebis doa Cuma
berbahagialah panjang-panjang
aku tidak mungkin
merasakan suatu kehilangan.

.
Rampai Rasa,
RTM Kota Bharu, 23 Mac 1982.

.
Sajak ulung saya dalam akhbar arus perdana ialah “Siput-siput dan Lumut-lumut”.

.
Siput-siput dan Lumut-lumut
.
Siput-siput
bergantungan di batu
bergantungan di kayu
lumut-lumut
berumah tangga di batu
berumah tangga di kayu
di rerumputan
di air tenang
sejak bermusim-musim
sekian lamanya.
.
Dapatkah kita kalau
bagai siput-siput
dan lumut-lumut
beranak pinak
bercucu cicit
tanpa rumah besar
tiada motokar menjalar
tapi riang
tak pernah merungut.
.
Siput-siput
dan lumut-lumut
satu hidup yang ringkas
siput-siput dan lumut-lumut
senyap dan diam
tapi tak terjumpa
secebis sengketa.

.
Mingguan Malaysia,
28 Februari 1982


.
Sajak terawal saya yang tersiar dalam akhbar Jawi, Utusan Zaman, ialah “Setelah”.

.
Setelah
.
Setelah masa
bermusim tua
setelah pekat
menjadi bukat
setelah segalanya
terlalu sukar
setelah kelewatan
teramat lewat
kita tak akan sakti
menukar akhir
kembali awal.
.
Biar ia berlalu
kita tunggu musim baru
meniti dengan kaki matang.

.
Utusan Zaman,
22 Januari 1984


.
Pada tahun 1984 juga, akhbar Berita Minggu, mula menyiarkan sajak saya, iaitu “Tanya 31 Ogos”. Sajak ini mengalami sedikit suntingan, termasuk judulnya.

.
Tanya 31 Ogos
.
Pada 31 Ogos
aku tiba-tiba berani
bertanya diri
dalam usia remaja sasa
apakah telah kusumbangkan
kepada ruang kemerdekaan
untuk kebanggaan negara.
.
Aku tergamam dan
amat cepat malu
menyedari kekurangan diri
kerana selama ini
khidmat yang berisi
belum sempat kuberi.

.
Berita Minggu,
26 Ogos 1984

.
Majalah khas untuk wanita, Wanita, terbitan Utusan Melayu, menyiarkan karya sajak saya yang pertama, “Yang Ditinggalkan”.

.
Yang Ditinggalkan
.
Yang kautinggalkan itu
kesan rasa yang
sempat kaumengerti sebenarnya
sewaktu keberangkatan.
.
(Puisi ini sebetulnya
patut kuserahkan
di saat hampir kehilangan itu
tidak sempat ia sempurna
sebak mencederakan
sebahagian bait ilhamnya).
.
Kau pun di sana
terdinding oleh laut
aku tidak begitu pasti
adakah gelombangnya
masih kaudengar
dalam mengggalas tanggungjawab
adakah telah kaulepaskan
rasa yang pernah disahkan
kerana sejak beberapa ketika
aku telah ketiadaan
pena sepimu di kertas biru.
.
(Lalu puisi ini
berubah diksi
sepatutnyakah begitu?)

.
Wanita,
Mac 1988.

.
Setelah beberapa banyak kali mencuba, akhirnya sajak “Mengarah Waktu” tiba-tiba tersiar dalam Dewan Sastera.

.
Mengarah Waktu
.
Kau harus jangan memantaskan laluan
atau tolong perlahan – tidak seperti biasamu,
salam secemas ini perlu sempat siap tanggungjawab
selewatnya pada ketika yang diarahkan mesti beres
supaya cemas ini tidak menjadi bahaya diri.
.
Waktu – sila, dan tolonglah melajukan jalanan
ini penantian mengapa menjadikan kau begitu lengah,
aku mendapat sakit oleh kelamaan yang kauciptakan
ke dalam perasaan dan ketidaksabaran.
.
Bukankah kau milik individu
mengapa takut pada dunia,
Waktu masing-masing dibina mengikut bentuk sikap
dan warna kehendak sendiri,
perjanjian sering lewat dipenuhi
pernahkah merosakkan acara?
.
Mereka hanya senyum kerana telah biasa
mengarah waktu – seperti waktu mesti mengejar mereka.

.
Dewan Sastera,
September 1988
.
Sajak-sajak pertama di atas, ternyata mewujudkan sajak-sajak selanjutnya dalam ruangan berkenaan.

Tiada ulasan:

GURINDAM: INDAH JIKA DILAGUKAN

MENULIS gurindam juga sangat menarik. Yang paling mudah ialah gurindam dua baris. Puisi jenis ini sarat dengan falsafah, dan tujuannya untu...